MANAGEMENT & ORGANISATIE

Meeks van Oijen 

 Jan Meeks 

 

 

Maak een afspraak

MANAGEMENT & ORGANISATIE 

MEEKS VAN OIJEN

Als management & organisatie deskundige verlenen wij diensten en adviseren wij u

bij de hieronder genoemde activiteiten. 

MANAGEMENT & ORGANISATIE 

MANAGEMENT

 

Wat verstaan we onder management?

Simpel gezegd  wordt onder management verstaan het proces van organiseren, leiden of sturen en uitvoeren van activiteiten van een persoon, groep of onderneming en het beheer van de menselijke en materiele hulpmiddelen. Mensen worden hierbij aangestuurd vanaf een strategisch, tactisch en operationele zienswijze.

 

Toegelicht gaat het erom de goede mensen met de juiste combinatie van vaardigheden het beste fundament van de organisatie te laten zijn 

Een van de grondleggers van deze disciplines beschrijft veschillende managementfuncties welke zorgen voor het beste basis proces. Daarin wordt ook een aantal manegement principes beschreven die nodig zijn om organisatorische doelen met succes te behalen.

 

Voorbeeld 1 

Een directeur of manager is de eindverantwoordelijke van een bedrijf. Hij of zij geeft over het algemeen de leiding aan de medewerkers, stelt de bedrijfsstrategieen en meerjarenplanningen op en monitort en coordineert de uitvoering hiervan. De financien wordt uitsluitend door een financiele man of vrouw gedaan. De directeur of manager moet vrijwel altijd verantwoording afleggen aan een bestuur. 

 

Voorbeeld 2

Het bestuur van een VvE heeft de taak om zelf of door delegatie van bepaalde taken naar een manager:

-om te gaan met een administratie die hoort te kloppen. ( De penningmeester);

-de penningmeester doet de gehele financiele administratie met de reservering die gepland moet worden voor toekomstig onderhoud van het gebouw middels het MJOP. Uitbesteding van de financiele administratie komt veel voor aan een professioneel bureau onder toeziend oog van de penningmeester. De Penningmeester moet regelmatig verslag uitbrengen aan zijn medebestuursleden;

-dringende onverwachte reparaties en schade aan het gebouw oplossen. Meestal door de manager gesignaleerd en aan de penningmeester doorgegeven voor afwerking; 

-de servicekosten binnen bepaalde grenzen houden. Het is aan de penningmeester in overleg met het bestuur hier vorm aan te geven;

-en niet in de laatste plaats het besturen van de vereniging met het onderhouden van de contacten en de bewaking en stimulering van de sfeer binnen de vereniging. De bewoners willen immers met plezier en de minst mogelijke ongemakken wonen. Dit is een veelal een geheel of gedeeltelijk gedelegeerde taak voor de manager die hierover ook weer verslag moet uitbrengen aan het bestuur.

Als er een secretaris is komen de ingekomen post bij hem of haar terecht.

 

Daar komt heel wat bij kijken. Bij kleine vve's is dat allemaal nog wel te overzien maar bij de iets grotere vve's is dat vaak een grotere klus. 

Temeer omdat het bestuur over het algemeen uit enkele eigenaar/bewoners bestaat, die gratis of tegen een kleine vergoeding een hele vracht werk naar zich toegestuurd krijgen. Ze lopen tegen allelei gebeurtenissen aan die ze soms niet verwacht hebben en missen soms het klankbord om daar met een vakman over te kunnen praten. Een bestuur is afwisselend en/of door elkaar lopend coach, organisator, ondernemer, leider en communicator vaak bij monde van de voorzitter maar de voorzitter kan niet veel zonder goede medebestuursleden. Dat zijn nogal wat rollen bij elkaar en het vereist heel wat om dat allemaal samen te laten lopen. Daarnaast heeft een bestuur visie nodig en een goed en duidelijk plan.

Als dat voorhanden is rest nog een goed team waarmee hij of zij de doelen kunnen gaan behalen.

 

Daarbij kunnen wij u helpen!

 

Voor meer informatie kunt u ons bereiken op onderstaande telefoonnummers, het emailadres en ons contactformulier

,

Neem contact met ons op

Meeks Van Oijen Vastgoedmanagement & Organisatie

Zoekt u een ervaren partner?

 

Maak een afspraak met Meeks Van Oijen

Management & Organisatie

Jan Meeks 

E-mail ons