MANAGEMENT & ORGANISATIE

MEEKS VAN OIJEN 

Jan Meeks

 

 

Stel uw vraag

 

Management & Organisatie

ORGANISATIE

 

Wat verstaan we onder een organisatie?

 

Een organisatie is een groep mensen die samenwerken aan een gezamenlijk doel. Eind jaren '70 van de vorige eeuw heeft Mintzberg voor het eerst organisaties als systemen gepresenteerd die op verschillende manieren kunnen worden gestructureerd om effectief te functioneren, afhankelijk van hun omgeving, strategie en intyerne processen

 

Welke vijf fundamentele onderdelen van elke organisatie definieerd Mintzberg?

 

Mintzberg definieert in zijn boek "vijf fundamentele onderdelen van elke organisatie" Hij presenteert dit als volgt:

 

01. Strategische top: het hogere management dat verantwoordelijk is voor de strategische richting van de organisatie. De belangrijkste taken van het topmanagement zijn:

*Organiseren;

*Coordineren;

*Plannen;

*Instrueren

*Controleren

 

02. Middenkader: managers die de operationele kern verbinden met de strategische top. Het middenmanagement vertaalt de strategische doelstellingen in concrete doelen voor de verschillende afdelingen. Het middenkader geeft leiding aan de uitvoerende kern. In de taakopvatting van het middenmanagement staan plannen, instrueren en controleren centraal. Het middenmanagement is verantwoording verschuldigd aan het topmanagement;

03.Operationele kern: Werknemers die verantwoordelijk zijn voor de productie van goederen of diensten. De uitvoerende kern op de zogenaamde werkvloer wordt het eigenlijke weerk gedaan. Mintzberg stelt de werkvloer dan ook centraal volgens zijn theorie. Alleen als de uitvoerende kern de werkzaamheden efficient en effectief uitvoert zullen de resultaten, zoals geformuleerd door het topmanagement, gerealiseerd worden. Voorbeelden van medewerkers in de uitvoerende kern zijn machine-operators, adviseurs, vergunningverleners, advocaten en verkopers;

04.Technostructuur: analisten die standaarden en procedures ontwikkelen en toezicht houden op de efficientie.De technisch staf betreft die ondersteunende diensten die nauw met het primaire proces verweven zij. Veelal gaat het om activiteiten die hetzij specifieke kennis en kunde van de medewerkers vereisen zoals inkopers, productieplanners of IT-specialisten, hetzij om activiteiten die over de verschillende afdelingen heen moeten worden uitgevoerd, zoals kwaliteitscontrole, standarisatie van processen en training van medewerkers. De technische staf hangt dermate sterk samen met het primaire proces dat deze ondersteunende diensten niet snel uitbesteed worden;

05.Ondersteunende diensten: stafafdelingen die geen directe betrokkenheid hebben bij de productie maar wel bijdragen aan de werking van de organisatie, zoals HR en IT. Het betreft ondersteunende diensten die het productie-en/of dienstverlenende proces niet direct beinvloeden.En als zodanig relatief eenvoudig kunnen worden uitbesteed zonder dat de continuiteit van het primaire proces in het geding komt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan personeelszaken, de catering, schoonmaak, juridische zaken en de financiele administratie;

Ideologie: Hier doelt Mintzberg op de organisatiecultuur van de organisatie. Die bestaat uit gedeelkde tradities, normen en waarden. Waarmee een organisatie zich onderscheidt van andere organisaties. Hoewel de ideologie geen zelfstandig organisatieonderdeel is, vormt deze volgens Mintzberg wel degelijk een belangrijke bouwsteen voor het succes van een organisatie.

 

Mintzberg stelt dat afhankelijk van het type oranisatie een bepaald organisatieonderdeel het belangrijkste is. Zo is bij een simpele kleine organisatie de strategische top, veelal de ondernemer, het belangrijkste organisatieonderdeel. Terwijl bij een Universiteit, een professionele organisatie, de uitvoerende kern ( de docenten) het belangrijkste organisatieonderdeel is. 

 

Deze fundamentele onderdelen werken op verschillende manieren samen en er bestaan verschillende relaties tussen deze onderdelen die uitmaken wat de organisatiesructuur van een bedrijf is. Het is belangrijk om  goed te kijken naar welke structuur het beste past binnen het betreffende bedrijf op basis van de strategie en de interne processen. 

 

Wilt u meer weten dan kunnen we een afspraak maken via telefoon, email of via ons contactformulier.

 

Meeks Van Oijen heeft de deskundigheid in huis om deze activiteiten voor u in zo goed mogelijke banen te leiden.

 

Nem contact met ons op

Management & Organisatie

Meeks Van Oijen 

Jan Meeks 

E-mail ons